HTML

Keményebb keverék

Minden, amit a Forma 1-ről gondolok. Struktúra, logika és rendszer nélkül.

Friss topikok

  • : Na, blogmotor megviccelt, szóval azt akartam mondani, hogy más csapatoknál ez a teljesítmény, amit... (2010.04.18. 20:34) Ferrari bungee jump - a kötelet odakötötte valaki, gyerekek?
  • frontember76: @v.r.a.i.k.k.i: én remek pilótának tartom, és nagyot nőtt a szememben az elmúlt években, de össz... (2010.03.30. 22:48) ausztrál rákkendroll
  • raikkicsávó: Gratulálok az írásodhoz ! Jók a meglátásaid! Az FIA olyan ismerősen működik: fejetlenség,kiskapuk... (2010.03.22. 09:22) FIA - már megint mi ez az egész?
  • tfefe: Szia Fronti! A lényeggel egyet értek. Én is azok közé tartozom, akik szerint várni kell még mit h... (2010.03.17. 17:41) Recept dögunalom ellen
  • Hugo Stiglitz: USF1 hivatalosan is bedobta a törülközőt... (lásd autosporton), gondoltam megemlítem Amúgy nagyon... (2010.03.02. 23:02) Új csapatok - ez valami vicc?

2009.10.13. 22:55 frontember76

Mercedes vs. McLaren, Brawn, Force India, Red Bull?

Kicsit talán sok lesz a jóból. Ezek a suttgartiak mintha eldöntöttek volna néhány dolgot. Most egy hatalmas méretű sakktáblán tologatják az irgalmatlan méretű bábukat, amelyek egyenként tíz-, meg százmillió eurós sztorik, vagy mindent egyszerre akarnak gyári csapattól motorpartneren át az összes versenyképes német pilótáig, vagy talán ők maguk sem tudják mit szeretnének legjobban, és most a hezitálásos-kivárós epizódot látjuk?

Iszonyú nehéz megmondani, mert egyrészt elképesztően sok a szempont, másrészt a Forma 1 egyik leginkább változó/hullámzó időszakát éljük, akár csapatok, akár gyárak, akár FIA, akár pilóták, akár szabályok, akár pályák oldaláról közelítem a kérdést.

Egyvalami azonban tisztán látszik. A Mercedes sebességet vált(ott). A Brawn húzás mesteri volt. Évek óta akarnak részesedést növelni a McLarenben, ami Dennisék miatt eddig nem sikerült. A Brawnban lehet, hogy menne. A McLaren persze közben úgy tűnik, elég erős lehet ahhoz, hogy önmagában elvigye az egész istállót, ami jegyezzük meg, hatalmas bravúr lenne a részükről, ugyanakkor nagy rizikó is. De képesek lehetnek rá. A Mercedes azonban teret akar magának, ez végülis jogos igény egy ekkora cégtől. Ugyanakkor az is nyilvánvalónak látszik, hogy a jelen gazdasági körülmények között 2 gyári csapatot fenntartani legalábbis könnyelmű dolog, és nem is tudom elképzelni. Választaniuk kell majd. De kit? És még inkább mikor?

Hiszen gondoljuk csak el - ha tudnának egy átmeneti évet csinálni a Brawn-McLaren szimultán partival, mondjuk egy Red Bull motorpartneri szerződéssel, akkor optimális esetben 3 teljes élcsapatra látnak rá. 3 teljes szerelőgárdából kell összegyűjteniük a legjobb embereket abba az egyetlen csapatba, amire a csillagot végül ráragasztják. 6 élpilótából válogathatnak (erős túlzással persze), tesztelhetik a német srácokat (Vettel, Rosberg, Sutil szerintem a befutók a Mercedes számára).

Felbecsülhetetlen adatmennyiség, felbecsülhetetlen kapcsolatok. De a 3 csapat sem buta. Sem a Dennis-Whitmarsh duó, sem Ross Brawn, sem Horner és Mateschitz. Egyik sem fogja hagyni, hogy megfigyeljék, kikémleljék, lenyúlják az embereiket, aztán koccoljanak a tudással. Lehet, hogy most kényszerítik döntésre a stuttgarti gyárat. Biztos, hogy a Red Bull a motorpartneri szerződés ellenére kemény feltételeket köt, és nem enged német kollégákat lebzselni a garázsukban. Lehet, hogy Dennis egyáltalán nem is akarja folytatni a Mercedessel, és évek óta arra játszik, hogy elég erős legyen a McLaren ahhoz, hogy saját motorokat építsen, hogy az utcai részleggel együttműködve folyamatos technológiai fejlesztéseket érjen el, hogy komoly bevételei legyenek autók eladásából, hogy vonzóbb legyen ezáltal a szponzorok számára, és lehet, hogy az exkluzív szupersportkocsi gyártó image-hez már nem is annyira illik a hagyományos, konzervatív Mercedes.

Persze logikus gondolatsor, hogy Brawn-nak azért szüksége van egy nagyon erős partnerre, és egész évben nem kötött komoly szponzori szerződéseket, tehát a nagy halra vár. Ki lehetne más, mint a Mercedes? És ha a Mercedes TÚL NAGY hal Brawn-nak? Ha ennyire nem akarja átadni a befolyását? Ha túl sok százalékot kér a Merci, ha a sport iránti szenvedélye mellett Brawn megérezte, hogy itt nem évente 10-20 millió dollárt kereshet, hanem mondjuk százat is?

Ember legyen a talpán, aki megmondja. Ha én irányítanám a Mercedest, én kiszállnék a Force-ból, betolnám a motort a Red Bullba, kiszállnék egy motorpartneri szintre még 1 évig a McLarennel, és betolnám a cuccost a Brawnba Rosberggel.

De ez meg valahogy annyira ésszerű, hogy erre meg mindig rá szokott cáfolni a Forma 1.

Nemsokára megtudjuk a választ.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kemenyebbkeverek.blog.hu/api/trackback/id/tr851448699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.10.14. 12:44:52

Logikusan felépített kis elmélet, amivel jómagam is egyetértek.
Úgy vélem, beválhat végső konklúziód. A Force India pedig még inkább röghöz kötődik, ti. a McLarenről van szó. Tudjuk, hogy a jövőre minden bizonnyal rajthoz álló Sauber Ferrari-2 lesz, Dennisék hasonlót képzelhetnek el a Force India kapcsán. Mindkét félnek előnyös megállapodás lenne.

McLaren:
Még legalább egy, de inkább két évig (2011 végéig érvényes a szerződés) motorszállítóként marad a Mercedes. Addig Wokingban felépülhet az új erőforrásgyártó komplexum. A BMW tapasztalati tőkéjét, úgy hírlik, készek felvásárolni, ez egy újabb impulzus lehet az amúgy sem kezdetleges aggregátjuk további fejlesztéséhez. Ha jól tudom, a legújabb sportkocsit is saját fejlesztésű motor hajtja. Rizikós, mindamellett nem elvetélt kísérlet.
A McLaren részvényeit tekintve 60-40% arányban wokingi utat követi, bahreiniek is Denniséket követik. A csapat felvásárlására már történtek óvatos kísérletek, Dennis kellően lehűtötte őket, így ezzel nem is számolok.

Brawn:
Szerintem a csapatfőnök pontosan tisztában van vele, hogy hosszabb távon kiscsapatként nem fognak tudni érvényesülni. Nem megy bele elvtelen szerződésbe, de a Mercedes törekvésének sokáig nem fog tudni ellenállni. A Mercedes-expanzió többlépcsős lesz. Elsőként jövőre érkezik a házi kedvenc, Rosberg, akár még egy német társaságában, Button helye is instabil. 2011-2012-től pedig már gyakorlatilag Mercedes- gyári csapat lesz, teljen mindegy, milyen néven.

Red Bull:
Mateschitz magánvállalkozás, ehhez makacsul ragaszkodik, a salzburgi focicsapatnál is így tett, tesz. Ergo ilyen mérvű üzleti bekebelezésről hallani sem akar. A Mercedesnek is inkább az lesz sztem az érdeke, hogy idei hegemóniájuk kihasználva felstrófolják motorjaik árát, így eladni azt pl. a Red Bullnak. Ha nem kell, maradnak a Force Indiánál. Nekik így is jó lenne.

Hombre B 2009.10.14. 17:26:48

Maximális csapat mennyiséget (akiknek a szabály szerint motort lehet majd szállítani jövőre) mindenképp kifogja használni a Mercedes, mert az csak + bevételt jelent a gyárnak, illetve lehet a motort is tesztelni (pl. idén a Ferrari a Torro Rossoban tesztelte, h x km után ne csökkenjen a teljesítmény), így a FI-t én mindenképp megtartanám...

+ Presztízsként és reklámként lehet azt mondani, h a 4 Mercedeses csapat milyen jó (McLaren tuti az lesz, Brawn és a Red Bull valószínű, FI meg lehet jövőre egy-két villanása mint az idén), az meg már csak hab a tortán, ha a két Mercedeses csapat közt dőlne el a VB cím...

A jövővel kapcsolatban meg sztem is elképzelhető az, h a Mercedes elhagyja a McLarent (ami olyan lesz mint a Ferrari) és más VB aspiráns csapat mögé fog beállni teljes mellszéllességgel (az egészre 2012ben kerül sor sztem)
süti beállítások módosítása